center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Ne vesszünk el a pesszimizmusban!
Pál Melinda, www.prherald.hu, 2006. november 27.

A médiavállalkozások, a nagy lapkiadók mérői és alakítói annak a társadalomnak, amelyben működnek. A Sanoma Budapest vezető magyarországi magazinkiadó vezérigazgatóját, Szabó Györgyöt Pál Melinda kérdezte a cég társadalmi szerepéről és arról, mi a különbség olvasóik között egy régión belül és régiók között.

– Ön szerint mi az oka, hogy a magyarországi magazinpiacon 42% a részesedésük?
– Szerintem az, hogy ismerjük a trendeket, a fogyasztói ízlésvilágot. Mi tudjuk a legadekvátabb tartalmat adni a magyar fogyasztóknak. Ehhez külön tudományos kutatási hátterünk, terjesztési egységeink vannak. Rugalmas, adaptív a szervezet, azonnal reagál arra, ami a piacon történik. Azt gondolom, ebben vagyunk jobbak a versenytársainknál. A többi vonatkozásban hasonló a helyzetünk: van pénzünk, nemzetközi hátterünk. A magyar piacon viszont ma nem ezek a fő igények, szempontok.

–  Mik az alaptrendjeik?
–  Az alaptrend az, hogy ne vesszünk el abban a pesszimizmusban, ami ezt az országot uralja. Abban tehát, hogy egyre szegényebbek az emberek, egyre kevesebbet keresnek, szűk az a réteg, aki jó áron lapot vagy termékeket tud vásárolni. Én azt gondolom, ez nem igaz. Egyrészt igenis alulról – képzettség és jövedelmi viszonyok tekintetében értem ezt – épül fel a társadalom középrétege. Van, akinek tetszik ez, van, akinek nem, de szerintem tény. Ez azt jelenti, hogy az emberek egyre több termék megvásárlását engedhetik meg maguknak, nő az elkölthető jövedelem. A kérdés az: mely iparág fogja ezt a plusz jövedelmet lefölözni? A másik trend, hogy az ízlések bizonyos mértékig vitathatatlanul erodálódnak, s az emberek mégis igénylik a jó tartalmakat. Említhetném a Mindentudás Egyetemét vagy saját példáinkat, a National Geographicotés a Nők Lapját. Utóbbi magazin évek óta háromszázezres példányszámban jelenik meg, ami három és félszer ennyi olvasót jelent. S ez nem csökkenő, hanem stabil példányszám. Úgy érzem, a magyar társadalom fejlődik, s a mi megközelítésünk: igyekszünk jó tartalmakat adni, természetesen olyan magas áron, amilyen magas áron csak lehetséges. Az üzletelésnek ugyanis ez a módja, s nem az, hogy az árainkat diszkontáljuk először, s adunk hozzá aztán ennek megfelelően rosszat. Talán még ez a filozófiai különbség köztünk és más médiavállalkozások között.

–  Még a Magyar Lapkiadók Egyesületének elnökeként az egyik nagy katalizátora volt annak, hogy a terjesztésben megjelenő lapok áfáját 15-ről 5 százalékra csökkentették július 1-től. Az árérzékeny magyar olvasóknak ez azért jó hír. Másrészről ez filozófiájuk kiterjesztése?
–  Én azt gondolom, kevés terméknek van multiplikátor hatása. Az emberek a termékeket egyszer megveszik, használják, de további kihatásuk nincs a társadalomra vagy a gazdasági szférára. Azt gondolom, a sajtó kivétel. Ha valaki megvesz egy sajtóterméket, nem csupán arról van szó, hogy elolvassa, „konzumálja” azt a terméket, hanem az élete során elkezdi beépíteni és használni. Az információt továbbadja környezetének, s így időben, térben, jövedelmi viszonyok tekintetében megsokszorozódik egy sajtótermék egységnyi információtartalma. Emiatt – nem tudok jobb szót mondani – bölcs döntés a sajtótermékek támogatása. S megelőzöm a következő kérdést: igen, még a bulvárlapokról is szó van. A bulvárlap is lap, annak is van információtartalma, s önmagában az a tény, hogy az emberek sajtóterméket vesznek a kezükbe, megadja az esélyét, hogy mást, többfélét is olvassanak. Azt gondolom, a kormányzat ezt a hatást felismerte. Volt persze szerepünk abban, hogy felismerje. Talán, ha eshet itt szó erényről, azt az érvrendszerben találnám meg. Én azt gondolom, hogy az adócsökkentéshez szükséges nagyon illő érveket mi megtaláltuk.

–  Mik a különbségek a Sanomának mint Európa egyik legnagyobb médiavállalatának küldetése, céljai és stratégiája és a magyarországi divízió küldetése, céljai és stratégája között? Más jellemzi-e a fogyasztót, az olvasót, ha Európára, s ha Magyarországra vetítem a célközönséget?
–  Igen. Én azt gondolom, a fogyasztók minden országban eltérnek. Nekem arra nézvést is vannak teóriáim, milyen az északi és milyen a déli kultúra fogyasztója, s közöttük a magyar milyen.

–  Milyen?
–  A magyar fogyasztó alapvetően árérzékeny, a tartalom kevésbé érdekli (lásd sajt versus növényi olajból készült sajtszerű termékek vagy frissföl és tejföl). Persze, a magyar emberek rossz anyagi körülmények között vannak, de annyira nem, hogy csak az ár számítson. Gondolkodni kellene, hogy lehetne kimozdítani őket ebből a gondolkodásból. Mindenesetre ez inkább egy déli, latin mentalitás. Az északi mentalitású protestáns kultúrák általában nem így működnek. Ott a szolgáltatások, a tartalom szerepe nagyobb. Következésképp megadják az árat is, amit megér a tartalom. Ez véleményem szerint nagyon fontos tényező, Magyarország a lappiac is tömeg- és nem minőségi lappiac. Mindenképpen van különbség, s megoldások nagyon nehezen adaptálhatók egyik Sanoma-országból a másikba, hiszen a helyi közönség még Magyar- és Csehország viszonylatában is nagyon eltér.

–  Lehetne azért egy olyan kérdésem, hogy milyen jövedelemmel rendelkezik Ön szerint a nagyon széles spektrumú magyar Sanoma-olvasó?
–  Szerintem itt az egy háztartásra eső jövedelmeket kellene figyelembe venni, hiszen egy családban általában többen elolvasnak egy lapot. Mi az átlagcsaládoknak készítünk lapot. Ezekben a családokban, feltételezem, havi kb. 80 ezer Ft lehet az egy főre eső jövedelem.

–  Korábban, amikor a Sanoma közép-európai régiójának vezetője lett, azt nyilatkozta: úgy érzékeli, a csehek kevésbé árérzékenyek, ugyanakkor kevésbé minőségorientáltak is a magyaroknál a lapolvasás területén.
–  Egy-másfél év óta megváltozott a helyzet. Csehország „germanizálódott”, s a németek utóbbi öt-nyolc évben kialakult hihetetlen árérzékenysége átterjedt Csehországra is. Igen sok a német cég Csehországban, s áthozták működésmódjukat. Ráadásul a csehek eleve, kulturálisan is közelebb állnak a németekhez, mint a magyarok. Ott annyira megváltozott a helyzet, hogy Magyarország, legalábbis a sajtó tekintetében, úgy tűnik, tartalomorientáltabb, az átlagárak a magazinpiacon lassan magasabbak, mint Csehországban. Rendkívül érdekes, akár földcsuszamlás-szerű folyamatok is le tudnak játszódni. Visszatérve a kérdésére: a Sanomán belül kétfajta cég létezik, vannak a tipikus magazinkiadók és vannak a médiavállalkozás-szerű cégek egy-egy országban. Ez utóbbi működés tulajdonképpen csak két országban, Finnországban és Magyarországon van jelen. Hollandiát, Belgiumot, de a többi közép-európai országot is szinte színtiszta magazinkiadás jellemzi. A további olyan divíziónkról most nem beszélek, mint a könyvkiadás, az oktatási tematikák, a lapterjesztés, a digitális média. A Sanomán belül a nagy változást most az jelenti, milyen irányba mozduljon el a dominánsan lapkiadó: napilap és magazinkiadó cég. Elmozduljon-e multiportfolióval a médiavállalkozás irányába?

–  Bővülésük, diverzifikálódásuk közben megőrizték 1992-es indulási „hitvallásukat”, amikor is női magazinkiadóként léptek a magyar piacra. Ezen belül, ha jól érzékelem, egy széles értelemben vett középréteget céloztak meg, nagyobb eladásszámot, szélesebb közönséget s egyben minőséget, óvakodást a pletykajellegtől.
–  A tömegeket úgyis el fogja érni valaki. Minden országban vannak médiumok, amelyek tömegigényeket szolgálnak ki, s Magyarországon egyelőre ebben van a pénz. Ez látható. Van, aki látja, van, aki nem. Mi látjuk. Ez kikerülhetetlen.

–  A média, a médiavállalatok nem csak reagálnak, bizonyos mértékig alakítják is a társadalmat. Lehet, hogy ezek nagy szavak, de némileg igazak. Ennek milyen következményei vannak?
–  Ezzel akartam folytatni. Tudjuk, hogy a pénz és az üzlet jelenleg a tömegjellegben van. Később lesz a niche-jellegben is, de most még nincs. Szerintem ez ilyen egyszerű. De mi nem megyünk egy bizonyos szint alá. Nem akarom misztifikálni a működésünket, ez business, csak tudjuk, hol a határ. Szándékosan nem hozunk ki olyan lapokat, amelyek bizonyos morális szint alatt vannak, mert nem vagyunk rászorulva és van bennünk bizonyos tartás. Ez szűk mezsgye, de tudjuk, hova nem megyünk már el. A többinél jelen vagyunk. Ettől még a Storyt úgy hívjuk, soft gossip...

–  Könnyű, finom pletyka?
–  Nem vagyunk karcosak, nem vagyunk paparazzik. Ennek a hátterében egyébként igen fontos üzleti megfontolások vannak, amelyeket most nem fejtenék ki, de ez tudatos. Magyarországon ez sokkal népszerűbb megközelítési mód, nagyobb példányszámot biztosít, mint a durva gossip. Ezt példányszámok igazolják.

–   A missziójuk és az értékeik, az a pár mondatban megfogalmazható „esszencia”, ami néhol kint van a falon, Önöknél mi?
–  A legdiverzifikáltabb és legjelentősebb médiavállalkozássá kívánunk válni. Ez tulajdonképpen már önmagában elég. Figyelemmel vagyunk továbbá a cégtársadalom felelősségére, pontosabban társadalmi hatására. Tudjuk azt, hogy hatással vagyunk a társadalomra. Ezt megfogalmaztuk. Azt deklaráltuk, merre kell mennünk – nem azt, hogy mit kell tennünk pontosan. Deklaráltuk azt is, mit nem teszünk: kályhacsövet például nem gyártunk.

–  Beszéltünk a médiáról mint társadalomalakítóról, de a ma sokat emlegetett CSR-ról, a társadalmi felelősségvállalásról még nem.
–  Én azt gondolom, hogy a társadalomban az elesettekről való gondoskodás állami funkció. Ebből következik, hogy nem vállalati funkció. A vállalat feladata, hogy vérprofi emberekkel termelje a profitot, maximalizálja egy társadalom és gazdaság GDP-jét. A vállalatok erre alakulnak. Emberek erre készülnek fel az egyetemen, erre tréningelik magukat. A maximális profitból befizetjük az állam által igényelt és más országokkal kompetitív adót. Mint vállalatok, mint lakosság elvárjuk az államtól, hogy optimálisan menedzselje ezt a pénzt. Többek között egy tetemesebb részét költse arra, hogy az elesetteket támogassa. Ez a normális működés. Azt gondolom, bizonyos tekintetben a társadalmi felelősségvállalás mögött van egy olyan állami érdek, hogy az állam szabaduljon meg a felelősségétől, s olcsóbb legyen a működése attól, hogy egyes funkciókat áthárít olyan entitásokra, amelyeknek nem ez a dolguk. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy mint emberek, ne legyünk érzékenyek, s azt sem akarom mondani, mint vállalat ne legyünk érzékenyek nehéz helyzetben levő szervezetek, egyének problémái iránt. Az alapállás azonban nem mindegy. Az alapállás az, hogy hosszú távon az államnak meg kell tudnia oldani alapvető nehézségeket. Azért alapították tulajdonképpen, hogy a társadalmi igazságosságot érvényesítse, s a társadalom működését optimalizálja.

–  Véleményem szerint a szponzoráció azért több területen közel kerülhet a társadalmi felelősségvállaláshoz, amellett hogy a vállalat érdeke, marketingszempontjai kőkeményen jelen vannak. Több nagyvállalat igyekszik a szponzorációt olyan területen megvalósítani, amely a társadalmi felelősségvállalásban is „kiemelt terület”. Ilyen mondjuk az egészségügy, a környezetvédelem, a kultúra...
–  Nem tagadom, hogy a vállalatok élősködnek például környezetük erőforrásain. Akkor viszont foglalkozzunk az adott problémával. Mondjuk vessük fel, hogy olcsó a papír, de ha elégetik, szennyezi a levegőt. Akkor a lapkiadó társadalmi felelősségvállalása főként az lesz, hogy működése során figyeljen arra, hogy a környezetét ne szennyezze, vagy elfogadja azokat a költségeket, amelyek azzal járnak, hogy később ez károsan hathat a társadalomra, a gazdaságra. Ez szemléleti különbség: én mint médiavállalat vagy úgy működöm, hogy a folyamataim nem szennyezőek, az outputom nem terheli a környezetemet, vagy utólagosan próbálom a veszteségeket a társadalmi felelősségvállalás címe alatt csökkenteni, kompenzálni.Különbséget kell tenni e kettő között.

–  Önök a Budapesti Olimpiai Mozgalom egyik fő támogatói. Miért? E tevékenységüket hová sorolná?
–  A budapesti olimpia esetében is az a fő kérdés, hogy a magyarok le tudják-e küzdeni évszázados, évezredes kishitűségüket, és elhinni magukról, hogy képesek olyan olimpiát rendezni, amely sok szempontból más, új az eddigi olimpiákhoz képest. Ezért veszünk részt ebben a mozgalomban, mert a társadalom iránti felelősségünket ezen a terepen, médiavállalkozásként hatékonyan fel tudjuk vállalni.

Pál Melinda

Ne vesszünk el a peszsimizmusban, www.prherald.hu, 2006. november 27.